VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana v České Třebové pokračuje i v letošním školním roce v práci na projektu.
Národní agentura Socrates před časem změnila své jméno na NAEP /Národní agentura pro evropské vzdělávací programy/, ale nikoli náplň aktivit, které podporuje, takže podprogram Comenius běží dál. Rozdíl je v tom, že projekty už nejsou tříleté, ale dvouleté.
Od září máme nové téma a další partnerskou školu. Pro tento půlrok se všechny partnerské školy dohodly na tématu Národní sporty. Opět tvoříme v týmu a výstupním produktem budou dvě prezentace v programu Power Point, se kterými se v listopadu zúčastníme partnerské schůzky v holandském Apeldoornu. Téma prezentace pro první projektový půlrok bylo dohodnuto už v lednu na přípavné schůzce v Birminghamu, my však budeme mít ještě další prezentaci, ve které bychom chtěli představit naši školu a naše město. Více o České Třebové bude ale řečeno příští rok na podzim, až se uskuteční partnerská schůzka tady u nás.
Našimi partnerskými školami jsou dvě střední školy z Velké Británie, dále pak střední škola z Francie, Německa, Nizozemí a Norska. Na projektu v tomto školním roce pracuje třída I3. A stejně jako v předcházejících letech dělat projekt znamená, že část práce je zahrnuta do výuky, ale naprostá většina projektových aktivit je otázkou ochoty vyčlenit si část volného času odpoledne a večer.
Ukázky našich prací:
Oblíbené sporty a sporty, které bych rád vyzkoušel 2.část
Sport v ČR a v našem regionu 2.část
Reklamní kampaň - Buď aktivní !
Nové téma Sport v rámci projektu Comenius na VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana v České Třebové bude mít za pár týdnů za sebou první rok svého trvání. 11. května jsem se vydala se třemi studenty třídy I3 /Filipem Pačesem, Pavlem Krylem a Kamilem Vávrou/ na partnerskou schůzku, která se tentokrát konala v norském Bronnoysundu. Naše cesta vedla přes Amsterdam a Trondheim. Setkání se zúčastnilo 26 studentů a 13 učitelů ze šesti zemí /Norsko, Velká Británie, Německo, Francie, Nizozemí, Česká republika/.
Bronnoysund je malé městečko v oblasti Helgeland. Má pouhých 7 500 obyvatel, přístav, kam každé odpoledne připlouvá velký trajekt, a velkou rybí farmu zabývající se chovem lososů.
První dva dny jsme téma projektu naplňovali prakticky a aktivně, protože jsme podnikli výstup na horu Torghatten, která je proslulá svým 160m dlouhým, 35m vysokým a 20m širokým otvorem. Ten sice kdysi vznikl činností moře, ale zároveň je opředen trollskou legendou. Navštívili jsme rybí farmu Norsk Havbrukssenter a ostrov Vega, který byl roku 2004 připsán na seznam památek UNESCO pro unikátní výskyt některých druhů živočichů, jako je např. Eider Duck. Mezi další naše aktivity patřil kayaking, lukostřelba a jízda na koni. Na menší rybářské lodi jsme zkoušeli ulovit ryby. Nebylo jich dost pro celou naši skupinu, takže jsme další koupili na rybí farmě, a pak nám je kuchař ze školní jídelny připravil za pomoci studentů.
Druhá část našeho pobytu na severu byla věnována prezentacím studentů. My jsme přijeli se dvěma prezentacemi, které se navzájem doplňovaly. První z nich shrnovala výsledky průzkumu, který byl proveden na celé naší škole, a studenti v něm odpovídali na otázku: Který sport ti tady na škole chybí a rád bys ho vyzkoušel? Je pravda, že některá přání by se v rámci sportovních dnů dala realizovat, např. tenis, bowling, ale některá opravdu nejsou v rámci školy realizovatelná, např. golf, seskok padákem nebo plavání se žraloky. Prezentace byla doplněna vtipnými a nápaditými fotomontážemi. Druhá prezentace pak mapovala sporty, kterým se můžeme buď u nás ve škole, nebo ve sportovních oddílech v našem městě věnovat.
Počasí k nám při příjezdu nebylo přívětivé, protože bylo 7 stupňů a mrholilo, ale postupně se umoudřilo a nakonec bylo 16 stupňů a slunečno.
Norové jsou velmi milí a přátelští lidé a my jsme se 15. května jen neradi loučili. Opět vznikla nová přátelství mezi studenty. S počátkem nového školního roku budou spojeny velké přípravy, protože příští projektová schůzka se uskuteční druhý týden v listopadu u nás v České Třebové.
Naše čtyřčlenná výprava se v pondělí 10. listopadu 2008 vydala na letiště do Prahy, a pak dále letadlem do Amsterdamu a vlakem do Apeldoornu, kde se konala první partnerská schůzka v rámci nového projektu Comenius. Tématem projektu pro první projektové období jsou Národní sporty. Ve 150 000 Apeldoornu mají zcela novou střední školu, která architektonicky připomíná spíš nákupní centrum. Sešli se učitelé a studenti ze všech šesti zemí /České republiky, Francie, Holandska, Německa, Norska a Velké Británie/, bylo nás celkem 31. Úterý bylo věnováno prohlídce školy, prezentacím a návštěvě multifunkčního sportovního areálu, který byl týden před tím slavnostně otevřen a který se zařadil mezi tři nejlepší v Evropě. Ve středu pro nás holandští kolegové připravili výlet do Amsterdamu, kde nás čekaly dvě velké akce – návštěva fotbalového stadionu Ajax Amsterdam a výlet lodí. Ve čtvrtek jsme se nevěnovali sportům jen teoreticky, ale i prakticky. Vypravili jsme se totiž na rychlobruslařskou dráhu a někteří z nás si půjčili speciální brusle pro rychlobruslení a mohli si vyzkoušet 5 km okruh.
Úterní prezentace byly připraveny v angličtině v programu Power Point. Každá země prezentovala své národní sporty a své úspěšné sportovce. Mnozí z nás se až během několikatýdenní práce na prezentacích dozvěděli, že nohejbal je český národní sport.
Čtvrtá partnerská schůzka v rámci projektu Comenius se uskutečnila ve dnech 25. – 29. dubna v německém Wuppertalu. Wuppertal je znám pro svůj netypický druh veřejné dopravy, kterým je schwebebahn. Město má 350 000 obyvatel a leží v průmyslové oblasti mezi centry jako je Kolín nad Rýnem či Düsseldorf. Pár dnů před odletem jsme měli vážné obavy a nezbývalo než doufat, že se sopka na Islandu uklidní. Naštěstí se letiště po celé Evropě během týdne otevřela , takže se všechny participující školy sešli tak, jak bylo domluveno.
Na setkání přijelo 50 učitelů a žáků z šesti evropských zemí. Žáci byli ubytováni individuálně v rodinách. Hned následující den studenti předváděli své prezentace. Někteří měli trému a není divu, když se celá oficiální část schůzky odehrávala v mnohem větší místnosti, než je běžná třída. Prezentace se zabývaly financováním sportu a sportovních událostí, problematikou dopingu, korupce a chování fanoušků na stadionech.
Další den se konal mezinárodní fotbalový turnaj. Berufskolleg Barmen Europaschule pořádá už několik let vždy na jaře Dny Evropy. Turnaje se účastnilo 27 týmů z 28 zemí a hrálo se současně na 4 hřištích.
Navštívili jsme Kolín nad Rýnem, prošli se historickou částí města a prohlédli si katedrálu, která je nepřehlédnutelnou památkou viditelnou již z přijíždějícího vlaku.
Ve středu jsme se všichni vydali vlakem do Essenu, kde byl pro všechny účastníky připraven sportovní den u jezera. Už předem si každý vybral dvě z nabízených aktivit, jednu pro dopoledne a druhou pro odpoledne. Česká skupina se vybrala plachtění a kanoistiku. Počasí bylo opravdu nádherné a zážitky přibývaly velmi rychle.
Nakonec přichází vždy loučení, které bylo opravdu nechtěné. Během těch několika dnů studenti získali spousty nových přátel a e-mailových kontaktů.
Mgr. Helena Nerudová /koordinátorka projektu/
VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana se stala hostitelskou institucí pro partnerskou schůzku, která proběhla ve dnech 9. – 13. listopadu 2009. Přijelo 25 studentů a učitelů z partnerských škol z Velké Británie, Německa, Nizozemí, Francie a Norska.
Náplní projektu jsou sporty, což znamená nejen teoretickou prezentaci výsledků práce za první čtvrtletí tohoto školního roku, ale i aktivní účast na sportovních aktivitách. A těch bylo opravdu hodně. V úterý jsme se vydali do Pardubic do ČEZ arény, kde nám bylo umožněno prohlédnout si prostory hokejového klubu HC Eaton Pardubice. Nevynechali jsme ani výrobnu perníku JaJa paní Janurové. Pak už nás čekali v Národním hřebčíně v Kladrubech. Nejen studenti, ale i učitelé se ve středu s nadšením utkali v bowlingovém turnaji. Po dni plném prezentací, prohlídce školy, ukázce nohejbalu, turnaji v nohejbalu a oficiálním přijetí na radnici to bylo příjemné zakončení dalšího náročného dne. Ve čtvrtek přišel největší adrenalinový zážitek v Kart aréně v Litomyšli v podobě závodů na motokárách. To byla opravdu jízda. Nejdříve trénink, pak kvalifikace a nakonec finále závodů. Pro nejlepší 3 byly připraveny poháry. Je velmi příjemné pochlubit se, že v bowlingu vyhrálo naše družstvo a na motokárové dráze se naši umístili na 2. a 3. místě. První skončil jeden z německých studentů. Po chutném obědě na Kozlově jsme vystoupili na rozhlednu a sluníčko se na těch pár minut opravdu ukázalo.
Jak je zvykem v tomto projektu, prezentace probíhají v anglickém jazyce a byly opravdu zajímavé. Byly akční a skutečně oslovily. Koho? No přece všechny ty, kteří stále ještě upřednostňují gauč před aktivním pohybem. Prezentace byly totiž koncipovány tak, aby přesvědčily lenochy, že být aktivní a vybrat si pro sebe ten správný sport je lepší než být couch potato /televizní povaleč/.
Možnost celodenní komunikace v anglickém jazyce je vždycky velmi přínosná a motivující k dalšímu studiu jazyků. Zahraniční studenti byli ubytováni v rodinách a moc se jim tu líbilo. Naši studenti se o ně postarali velmi dobře. Tím to ale neskončilo. Před pátečním odjezdem už měli všichni zúčastnění ze třídy I4 e-mailové adresy, protože po společně stráveném aktivním týdnu budou navzájem dále v kontaktu.
Mgr. Helena Nerudová /koordinátorka projektu/
Školy podávají přihlášky u Národní agentury Comenius, o přidělených finančních prostředcích rozhoduje odborná komise programu Comenius.
Projekty spolupráce škol jsou nejspíše nejžádanějším typem projektů, neboť pokrývají celou škálu oblastí od umění, kulturního dědictví, evropského občanství, přes otázky životního prostředí až po informační a komunikační technologie, na kterých mohou školy pracovat. Školy si samy zvolí společné téma projektu. Podstatou projektu je samotný proces spolupráce. Žáci i učitelé jsou motivováni komunikací s partnery ke zlepšení svých jazykových znalostí a dovedností v různých oborech, ale zároveň se přibližují odlišným kulturám a učí se soužití v budoucí společné Evropě.
Do evropského vzdělávacího programu SOCRATES, jehož stěžejním podprogramem je program Comenius, je naše škola zapojena od září 2002.
Se studenty třídy S4 z VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana jsem v první polovině tohoto školního roku pracovala na tvorbě životopisů, průvodních dopisů a nabídek k práci. V lednu vše vyvrcholilo pracovním pohovorem. Firma Evro-foto-video vše natočila. Vždy dvojice studentů předvedla pracovní pohovor v jazyce anglickém. Jeden ze studentů představoval žadatele o práci a druhý zastupoval firmu.
Ve dnech 22.- 26. ledna 2005 se čtyři vybraní studenti /Helena Grundová, Veronika Kovářová, Pavel Říha a Luboš Valášek/ zúčastnili partnerské schůzky v holandském Apeldoornu, kde museli po připravených prezentacích zvládnout i improvizaci, což znamenalo pracovní pohovor v jazyce anglickém s jedním ze studentů partnerské školy z Holandska, Francie nebo Německa. Projevila se poctivá příprava a touha být nejlepší. I když tréma vždy hraje svou roli, všichni čtyři studenti zabodovali a náš tým byl vyhodnocen jako nejlepší.
Program schůzky byl velmi zajímavý. Navštívili jsme královský palác a zúčastnili jsme se prezentace jedné úspěšné firmy zabývající se internetovým obchodem v Utrechtu.
Čeká nás další projektový půlrok a s ním přicházejí nové úkoly. Šestá partnerská schůzka bude velmi důležitá, protože se bude konat v našem městě.
Mgr. Helena Nerudová /koordinátorka projektu/
Měsícem září projekt Socrates-Comenius vstoupil do třetího roku svého trvání.
Aktivity v měsících září až leden spojují teoretické informace, které jsou nezbytné pro studenty maturitních ročníků, a praktické dovednosti, se kterými se někteří setkají hned po maturitě.
Jedná se o schopnost sestavit v anglickém jazyce vlastní životopis, napsat průvodní dopis, reagující na nabídku pracovní příležitosti, tzv. covering letter, a připravit se na interview. Studenti z partnerské školy v německém Wuppertalu a studenti z naší školy se zúčastní konkurzu, v němž část studentů bude představovat vedení firmy, která vypsala výběrové řízení na určité pozice, a část studentů bude žadateli o tato místa. Tyto fiktivní pracovní pohovory budou natáčeny videokamerou a umožní nám všimnout si nedostatků a porovnat kvalitu jednotlivých pohovorů. Vše si studenti nejprve vyzkouší přímo ve třídě.
Své práce studenti prezentovali v rámci Dne otevřených dveří na naší škole.
Se třemi nejlepšími studenty pojedu začátkem února 2005 do holandského Apeldoornu, kde se uskuteční v pořadí už 5. partnerská schůzka.
Mgr. Helena Nerudová /koordinátorka projektu/
SOŠ a VOŠ G. Habrmana Helenou Grundovou, Veronikou Kovářovou, Pavlem Říhou, dále paní profesorkou Mgr. Helenou Nerudovou a ředitelem školy Ing. Milanem Kmentem. Během tohoto setkání pohovořili žáci o průběhu svého pobytu v Holandsku v rámci programu Socrates. Sdělili vedení města a zástupcům médií své poznatky o životě ve spřátelené škole v Holandsku a o možnostech trávení volného času. Pan ředitel vyjádřil své uspokojení nad výsledky studentů své školy a zároveň ocenil práci paní profesorky Nerudové. Vyjádřil svůj názor, že další možnosti rozvoje mezinárodních vztahů jsou omezeny jazykovými schopnostmi. V závěru setkání vyjádřil pan starosta Zedník přání, aby takových studentů, kteří výborně reprezentují naše město i za hranicemi republiky, bylo co nejvíce.
V úterý 15. března byli na českotřebovské radnici přijati studenti SOŠ Gustava Habrmana Česká Třebová Helena Grundová, Veronika Kovářová, Pavel Říha a Luboš Valášek v doprovodu učitelky Mgr. Heleny Nerudové a ředitele školy Ing. Milana Kmenta. Přijetí se zúčastnil jak starosta Jaroslav Zedník, tak i oba místostarostové Ing. Jaromíra Žáčková a Dobromil Keprt. Studenti školy se svojí učitelkou zúčastnili v Apeldoornu v Holandsku soutěže v rámci mezinárodního programu pro studenty s názvem Sokrates. Měli za úkol sestavit životopis, napsat žádost o práci a nabídnout práci jiným, odpovídat na nečekané otázky, a to všechno samozřejmě v angličtině, který byla dorozumívacím jazykem všech studentů škol v tomto programu.
Českotřebovský tým byl vyhodnocen jako nejlepší ze čtyř partnerských škol ze čtyř zemí. " Evropského programu Sokrates pro střední školy se účastníme už tři roky, na projektech spolupracujeme společně s partnerskými školami z Holandska, Francie nebo Německa. Studenti pracují půl roku na určitém tématu, které si pak navzájem předvedou jako prezentaci. Největším přínosem tohoto projektu bylo, že se studenti naučili ucházet o zaměstnání v cizině, tedy zvládli podat žádost o práci v cizím jazyce a naučili se komunikovat," řekl ředitel školy Milan Kment a dodal: Mezinárodní aktivity dobré úrovně plodí další donré mezinárodní známosti. Právě tak vznikl i projekt, ve kterém byli naši žáci tak úspěšní."
Na projektu pracovali studenti čtvrtého ročníku střední školy oboru zasílatelství, práce na něm jim posloužila i jako příprava k maturitě. "Kromě životopisu a žádosti o práci jsme práci také nabízeli. Založili jsme si fiktivní firmu a sháněli pro ni zaměstnance", řekla na setkání Helena Grundová. Z pobytu v Holandsku jsme si přivezli spoustu zážitků, poznali jsme zemi "zevnitř, víme jak žijí holandské rodiny. Pozdě vstávají a pozdě chodí spát... "Výsledky své práce jsme předvedli nejprve svým zahraničním kolegům a pak byl každému ze studentů vybrán zahraniční partner, se kterým museli zvládnout improvizovaný pracovní pohovor," vysvětlila profesorka angličtiny Helena Nerudová. Naším projektem nežijí pouze čtyři studenti, ale početný kolektiv. Za tři roky se do práce postupně zapojilo více studentů s určitou obměnou. Výsledky sleduje celá škola, novinky z práce na programu Socrates sledovali žáci školy na nástěnce, zde jsme účastníci napsali i bezprostřední dojmy po návratu z Holandska. Všichni se účastnili práce na projektech dobrovolně, většinu práce odvedli ve svém volném čase.
Kolektiv žáků školy i učitelku Mgr. Helenu Nerudovou pochválil také ředitel školy Ing. Milan Kment:"Doba, kdy se všichni jen těší, že se někam podívají už minula, bylo proto třeba studenty motivovat. Práce na projektu znamenala nejen tvořivost, ale také spolupráci a hodně práce navíc nad tabulkami a evidencemi ve kterých se evidovaly splněné úkoly mezinárodního projektu. Proto si dosaženého výsledku velmi cením a děkuji všem, kteří se na něm podíleli."
Na českotřebovské radnici bylo přijato 31 účastníků mezinárodní akce - projektu Sokrates. Delegaci tvořily 4 dvojice studentů ze čtyř států - Francie, Německa, Holandska a jejich 8 učitelé , navíc je doprovázelo 14 studentů třídy S4 VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana, z České Třebové a ředitel školy Ing. Milan Kment. Koordinátorka projetu Mgr. Helena Nerudová představila místostarostce Ing. Jaromíře Žáčkové učitele z jednotlivých škol, kteří se zapsali do pamětní knihy města. Na českotřebovské radnici přivítala účastníky (v angličtině) místostarostka Ing. Jaromíra Žáčková. Po slavnostním přípitku (džusem i šampaňským) se pak ve skupinkách rozproudila debata o řadě témat, vedená většinou v angličtině. Učitelé vyjádřili své přesvědčení, že tato mezinárodní aktivita je pro studenty velice prospěšná a všichni mají zájem na jejím pokračování. V diskuzi některé otázky položili studenti, jiné přítomní představitelé města - Ing. Žáčková a Dobromil Keprt. Na setkání studenti prezentovali v prvních dvou dnech výsledky svých prací, další dny budou věnovány poznání našeho města a okolí, např. historického města Litomyšl.
Od září tohoto roku na VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana opět pokračuje projekt Socrates – Comenius. Když člověk uslyší téma – Produkty, které spojovaly, spojují a budou spojovat Evropu – asi si nic konkrétního nepředstaví. Ale který výrobek znají ve všech zemích, které se účastní projektu? No přece pivo. Náplní projektu je historie výroby piva, spotřeba dnes a v minulosti, vývoz, reklama, druhy piva a oblíbenost tohoto nápoje v zúčastněných zemích. Komunikačním jazykem je opět angličtina. Projektu se účastní 6 zemí – Česká republika, Holandsko, Německo, Francie /se školami v těchto zemích jsme spolupracovali na předchozím projektu/ a nově také Velká Británie a Bulharsko.
Ve dnech 8.-12. listopadu se uskutečnila partnerská schůzka ve Francii, v soukromém lyceu v Lensu. Toto město má 40 tisíc obyvatel a přivítalo nás větrným počasím, což je pro oblast Calais typické. S trochou trémy přijeli předvést své prezentace studenti třetích ročníků Jan Prchal ze třídy E3 a Jiří Duchoň ze třídy T3. V konkurenci studentů ostatních škol si vedli velmi dobře. Čtvrtek a pátek proběhly v pracovní atmosféře. Celá delegace škol /16 učitelů a 16 žáků/ byla přijata místním prefektem. Studenti byli ubytováni v rodinách.
Sobota 11.11. je pro Francii státním svátkem u příležitosti konce 1. světové války. Navštívili jsme hřbitov českých a slovenských vojáků a také památník ve Vimi, který je na kanadském území /dar Francie Kanadě/.
V neděli 12.11. jsme odjížděli plni dojmů. Zážitek z jízdy vlakem TGV z Arrasu do Paříže a let do Prahy byly příjemnou tečkou za celou akcí.
V dalších měsících nás teď čeká příprava další prezentace pro jarní partnerskou schůzku v bulharské Sofii. Její náplní bude reklamní kampaň pro novou značku piva. Toto pivo zatím nikdo nezná, takže to bude velké překvapení.
The pupils were chosen as a reward for their outstanding achievement in Business Studies. Mr Wigley, the project coordinator and Mr Wilson, our Head of Business Studies accompanied the pupils. During the visit the group met up with colleagues and pupils from our partner schools in France, Germany, Holland, Czech Republic and of course Bulgaria.
Here is the groups write up about their exchange:Our arrival on Wednesday coincided with Europe Day, which is celebrated on the 9 th May. As Bulgaria has only been a member of the European Union since 1 st January 2007, this was cause for a big celebration, as it marks the start of a new and exciting era for the former communist state.
The Mayor of Pravets gave a speech opening the ceremony. The celebrations started with a concert of traditional Bulgarian music and dance and continued into the evening with traditional food, drink and cultural entertainment.
Our Bulgarian partner is the Computer Technical School, located in the city of Pravets. Pravets is approximately 60km east of the main airport and capital city, Sofia. During the exchange a number of meetings and presentations were held at the school to present the project work which the pupils had completed.
The project topic for this period was advertising and marketing. Pupils from the different countries had produced many different types of marketing material including video commercials, posters, and Internet adverts. The standard of work produced was very high and some of the pupils work had received awards in their own countries. The pupils work will be available to view on the project website shortly.
During the exchange we had plenty of opportunities to explore the different regions of Bulgaria. On Thursday afternoon, we travelled to Sofia to explore the capital city. We visited the historic Alexander Nevsky Cathedral and other historical sites before having the opportunity to explore the city on our own. Sofia included all the hustle and bustle you come to expect from any major city as well as all the high street outlets you find back home.
The hardest thing was trying to negotiate the traffic in order to cross the road! At the centre of the city is a large public garden and water fountain. A favourite pastime of the locals appears to be chess. There were hundreds of people gathered in the park all playing chess, there were even large TV screens so spectators could gather round and watch! We found an American diner for our evening meal – some much needed substance before 2 days on the road.
Starting from Pravets on Friday morning we headed east towards the coast and the Black Sea. During the trip we travelled across Bulgaria on a coach covering over 1000km in total. Our first stop took us to Veliko Tarnovo, which is one of the oldest settlements in Bulgaria, having a history of more than 5 millennia.
The historical part of town, which was the capital of Bulgaria during the Second Bulgarian Empire, lies on three hills – Tsarevets, Trapezitsa and Sveta Gora (Holy Mountain). We climbed to the top of Tsarevets, to the site on an ancient Christian church, which was recently reconstructed in 1981. Breathtaking views could be seen from the top on the clear summer’s day – the weather was excellent throughout the exchange!
Also in Veliko Tarnovo we visited a brewery ‘Bolyarka’, as part of the business studies project in order to compare the manufacturing and production facilities with other companies. The group had a guided tour of the entire brewery and discussed the methods of production, packaging and distribution facilities. Everyone was presented with souvenir glasses to take home and was able to sample the range of products available during lunch.
Our final destination was the Black Sea and the coastal city of Varna. We were privileged to be accommodated in the residence ‘Evksinograd’, which is a former Bulgarian royal summer palace and national park on the Black Sea coast. The residence occupies an area of more than 55 hectares. It is currently only used as a government and presidential residence. We were treated to an excellent four course meal of fresh Bulgarian produce before an evening of entertainment.
The following day we travelled to the Golden Sands beach resort where the group spent the morning. The Black Sea coast is the main tourist attraction in Bulgaria. The area is currently undergoing a major development programme and tourism in the area is expected to grow dramatically over the next 5 years.
Everyone was able to spend time on the beach and in the sea. Many people bought goods from the local markets and shops – at very cheap prices! After lunch, our excursion was over and it was time for the 8 hour coach journey back to Pravets.
All the pupils and staff thoroughly enjoyed the exchange and learnt a lot about Bulgaria, its history and culture.
Our current Comenius project has been running for 3 years now and comes to an end in August. From September Mr Wigley will be coordinating a new project entitled Business and Cultural aspects of European Sports and Sports Events. Many more pupil exchanges are scheduled to take place, so remember to work hard in class for your opportunity to take part.