BRNO
Ve čtvrtek 9. června vyrazila skupina 32 zájemců o železnici z řad žáků prvního a druhého ročníku oborů Provoz a ekonomika dopravy a Elektrotechnika na veletrh Rail business days do Brna. Jako drážní nadšenci jsme nejprve museli přetrpět více než hodinovou cestu autobusem, který kvůli právě probíhajícím výlukám na trati nahrazuje vlaky mezi Svitavami a Brnem, avšak po příjezdu do Brna se již vše točilo kolem kolejové dopravy.
K branám brněnského výstaviště nás dovezla tramvaj VarioLF2. Ještě před branou jsme domluvili jednoduché organizační pokyny a poté se žáci, zpravidla v malých skupinkách, rozprchli po areálu. Prohlédnout si zde mohli jak francouzské TGV z osmdesátých let dvacátého století, které také stanovilo světový rychlostní rekord té doby pro konvenční kolejová vozidla 380 km/h, tedy více než 100 metrů za sekundu, tak také různá další hnací a speciální vozidla provozovaná na české železnici. Náš partner ČD-Cargo připravil našim žákům komentované prohlídky stanoviště lokomotivy Traxx.
Kromě obdivování techniky žáci procházeli též mezi stánky jednotlivých firem a organizací působících na železnici. Zastavit se mohli u dalších z našich partnerů ve vzdělávání, jako jsou například Starmon, České Dráhy nebo Správa železnic. Kromě propagačních předmětů si žáci mohli odnést také informace o možném uplatnění nebo plánech jednotlivých subjektů v blízké budoucnosti. Ani akademická sféra nezůstala pozadu, když se ve studentské sekci výstaviště atraktivně prezentovaly obě české dopravní fakulty.
Někteří žáci po ukončení oficiální části naší exkurze využili možnosti, a se svolením svých zakonných zástupců zůstali v Brně, kde si krom ruchu velkoměsta užili další železniční zajímavosti, které jihomoravská metropole skýtá.
DVI
Ve čtvrtek 16. června přivítalo Centrum technického vzdělávání Dopravního vzdělávacího institutu (DVI) pět studentů Železniční akademie, kteří by své studium měli za dva roky zakončit zkouškou všeobecné odborné způsobilosti k získání licence strojvedoucího.
DVI zde pro svou mateřskou společnost České Dráhy provozuje jeden ze dvou trenažérů pro strojvedoucí tohoto typu v ČR, který velmi reálně simuluje události, jimž jsou strojvedoucí během své směny vystaveni. Naší skupiny se ujali čtyři lektoři z řad DVI, kteří studentům nejprve vysvětlili ovládání hnacího vozidla, kterým se pro naší směnu stal známý RegioPanter. Ovládací pult je sestaven tak, aby bylo možné simulovat různá hnací vozidla, a je tedy značně univerzální. Kromě sdružené jízdní páky zde nalezneme na dotykových obrazovkách rozhraní rychloměru, vlakového zabezpečovače, radiostanice nebo třeba kamery pro pohled na nástupiště. Rovněž čelní pohled na trať je díky blízkému velkoplošnému zobrazení velmi věrný.
Zatímco jeden z lektorů byl k dispozici v kabině, další mezitím řídil dění na trati přes počítač ve vedlejší místnosti a připravil studentům mnoho nelehkých situací. Několikrát tak zaúčinkovalo rychločinné brzdění a v krizových situacích občas vázla komunikace s dispečerem, který dostával od strojvedoucích nejasné informace. Jindy zas byli strojvedoucí od dispečera káráni za zbytečně pomalou jízdu. Studenti si tak vyzkoušeli další aspekty tohoto náročného povolání, které při odborných praxích (naštěstí) poznávat nemohli.
Děkujeme Českým Drahám a Dopravnímu vzdělávacímu institutu za umožnění využití trenažéru.